Прийняття даного закону, як зазначено суб'єктами законодавчої ініціативи, обумовлено тим, що є очевидним існування проблем в системі здійснення судочинства, які протягом останніх років призвели до цілковитого знищення довіри громадян до судової влади в Україні.
Системний та масовий характер порушень основоположних прав і свобод громадян, допущених суддями при розгляді справ, корумпованість суддів, низькі етичні стандарти поведінки суддів, порушення суддями присяги при здійсненні правосуддя загрожує подальшому існуванню судової системи в Україні.
Надзвичайно гострою проблемою судової влади є всеохоплююча корупція, яка набула поширення на всіх етапах здійснення правосуддя, що гарантувалось «круговою порукою», створеної в системі судочинства.
Цей Закон передбачає створення Тимчасової спеціальної комісії, до повноважень яких відносяться перевірки суддів судів загальної юрисдикції за окремими видами рішень: про обмеження прав громадян на проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій в Україні у період з 21.11.2013 р., про обрання запобіжних заходів у вигляді тримання від вартою, про обрання запобіжних заходів у вигляді тримання під вартою, про накладання адміністративних стягнень на осіб, які були учасниками масових акцій протесту, у справах, пов’язаних з проведенням виборів до ВРУ , про надання дозволу на проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій відносно осіб, які були учасниками акцій масових протестів.
Перевірка проводиться також щодо суддів, які одноособово або у колегії суддів розглядували справу або ухвалили рішення з допущенням порушень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, констатованих у рішенні Європейського суду з прав людини.
В прикінцевих положеннях передбачається:
- повне переформатування судової системи а саме, з моменту набрання чинності цим Законом вважаються такими, що звільнені з адміністративних посад голови вищих спеціалізованих судів, їх заступники та секретарі судових палат вищих спеціалізованих судів, голови апеляційних судів, їх заступники та секретарі судових палат апеляційних судів, голови місцевих судів та їх заступники (звільненню підлягає приблизно 1742 особи)
- підлягає повному оновленню склад Вищої ради юстиції;
- підлягає повному оновленню склад Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;
- при цьому не можуть бути членами Вищої ради юстиції , особи, які раніше були членами Вищої кваліфікаційної комісії судів України або Вищої ради юстиції;
Це означає, що парламент країни таким чином висловив недовіру до Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, практично визнав їх роботу такої, що суперечить інтересам суспільства.
- принципово змінено порядок та строк обрання суддів на адміністративні посади.
Новий Закон «Про відновлення довіри до судової влади України» - по суті є революційним і таким, що принципово змінює механізми існування судової влади в Україні.
Прийняття даного Закону означає майже крах судової системи, викликаний неправомірними діями, масовими порушеннями Конституції України та Законів України окремими суддями.
Реалізація положень Закону, дає змогу відновити довіру до судової влади в Україні, також здійснити справжню, а не формальну люстрацію суддівської влади.
В той же час залишаючись на позиціях об’єктивності слід зауважити, що з числа усіх звільнених з адміністративних посад суддів, є справедливі та добропорядні, які перебуваючи на посадах голів судів, показали себе професійними організаторами, зробили багато важливих речей для судової системи України, не заплямувавши свою гідність та репутацію, але також постраждали внаслідок неправомірних дій інших суддів.